Spring til hovedindhold
Spring til hovednavigations-menu
Spring til bundtekst
Open Menu
Senaste
Arkiv
Ahead of print
Om
Om tidskriften
Bidrag
Redaktion
Kontakt
Dataskyddspolicy
Søg
Registrera
Logga in
Startside
/
Arkiver
/
Årg. 28 Nr. 1-2 (2023): Styrning och innehåll i skolundervisning och pedagogisk forskning
Årg. 28 Nr. 1-2 (2023): Styrning och innehåll i skolundervisning och pedagogisk forskning
DOI:
https://doi.org/10.15626/pfs28.0102
Publiceret:
2023-04-05
Hele nummeret
Pdf (Svenska)
Articles
Den undervisade läroplanen
En studie av läroplansmönster i hög- respektive lågpresterande klassrum årskurs 8
Daniel Sundberg
7-36
Pdf (Svenska)
Hälsosamhället i pedagogisk forskning
En explorativ kartläggning av svenska doktorsavhandlingar i ämnet pedagogik mellan 2005-2019
Erika Björklund
37-72
Pdf (Svenska)
Diskursöverbryggande perspektiv på återkopplande skrivsamtal i årskurs 3
Robert Walldén
73-99
Pdf (Svenska)
Förskjutningar i innehåll i SFO/Fritidshem i Skandinavien
- mellan den nordiska modellens och konkurrensstatens logik
Carin Falkner, Ann Ludvigsson, Maria Öksnes, Agneta Knutas, Björg Kjaer
100-120
Pdf (Svenska)
Att vara lämpad eller olämpad till en arbetsintegrerad lärarutbildning
policydiskurser om lärarkompetenser vid antagning och anställning av blivande lärarstudenter
Lena Sjöberg
121-146
Pdf (Svenska)
English summaries
147-154
Pdf (Svenska)
Debate
Teoretisk och normativ pedagogisk forskning är alltid relevant – även ur ett rent instrumentellt perspektiv
Corrado Matta
155-159
Pdf (Svenska)
Lyft blicken! Om praktiknära forskning och behovet av flummiga pedagoger.
Malin Ideland
160-164
Pdf (Svenska)
Relevant forskning för den reflekterande praktikern?
Några kritiska reflektioner omkring ett samtida forskningsfält
Anders Persson, Mikael Berg
165-170
Pdf (Svenska)
Pedagogologins irrfärder på det pedagogiska kunskapsområdet
Christer Fritzell
171-186
Pdf (Svenska)
Det stora behovet av pedagogisk forskning i högre utbildning
Eva Brodin
187-195
Pdf (Svenska)
Reviews
Läroverken och progressivismen
Bert Mårald
196-199
Pdf (Svenska)
Redaktionellt
Call for papers: Bokrecensioner och fakultetsopponentens sammanfattande synpunkter
200
Pdf (Svenska)
Sprog
English
Svenska
Dansk
Information
Til læsere
Til forfattere
Til bibliotekarer
Indsend
Indsend