Förskjutningar i innehåll i SFO/Fritidshem i Skandinavien
- mellan den nordiska modellens och konkurrensstatens logik
DOI:
https://doi.org/10.15626/pfs28.0102.04Nyckelord:
Fritidshem/Skolefritidsordning, Styrdokument, Den nordiska modellen, Konkurrensstaten, TextanalysAbstract
Skolefritidsordning (SFO)/fritidshem har sitt ursprung i den nordiska modellen där utbildning ansågs vara en förutsättning för rättvisa, likvärdighet, social inkludering och demokratiskt deltagande. Den nordiska modellens enhetsskola kom i skymundan under 2000-talet i samband med konkurrensstatens och kunskapsskolans inträde med ett ökat fokus på nyttoorienterad kunskap, mätbara resultat och individuellt ansvar. Mot bakgrund av det vill vi genom en in- och utläsning undersöka, vilket innehåll som SFO/fritidshem i de tre skandinaviska länderna Danmark, Norge och Sverige tillskrivs via centrala styrdokument. Vår inläsning visar att SFO/fritidshem fått ett dubbelt uppdrag med motstridiga uppgifter; å ena sidan rekreation och lek och å andra lärande i riktning mot måluppfyllelse. Utläsningen visar att styrdokumentens innehåll har en slagsida åt det sistnämnda. Konkurrensstatens logik och kunskapsskolans dominans har ökat polariseringen i fritidshemmets uppdrag. Bärande element i den nordiska modellen kolonialiseras och blir till retorik för att legitimera konkurrensstatens logik.
Statistik
Publicerad
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2019 Carin Falkner, Ann Ludvigsson, Maria Öksnes, Agneta Knutas, Björg Kjaer
Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-IngaBearbetningar 4.0 Internationell-licens.