Den undervisade läroplanen
En studie av läroplansmönster i hög- respektive lågpresterande klassrum, årskurs 8
DOI:
https://doi.org/10.15626/pfs28.0102.01Nyckelord:
Implementering, Läroplansreform, Koherens, Undervisning, Skolresultat, LäroplanerAbstract
I denna artikel riktas fokus mot vilka läroplansversioner som erbjuds i undervisningen i olika skolkontexter, i skolor (n = 4) med högre respektive lägre måluppfyllelse (75:e respektive 25:e percentilen). Genom lärar- och elevintervjuer (n = 37), rektorsintervjuer (n = 4) samt lokala läroplansdokument (n = 35) i fyra skolor under ett läsår undersöks läroplansmönster i den omsatta läroplanen (jfr eng. ’the enacted curriculum’) i skilda skol- och klassrumskontexter. Utifrån ett läroplansteoretiskt perspektiv studeras olika aspekter av samstämmighet mellan läroplanens mål, innehåll och kunskapskrav i undervisningen. Utifrån tre nivåer av läroplanskoherens identifieras sex olika aspekter av läroplansmönster, nämligen vertikal, substantiell, konceptuell, horisontell, longitudinell och kontextuell koherens som resultat. Vidare visar undersökningen att läroplansmönster i hög- respektive lågpresterande undervisningskontexter skiljer sig åt avseende dessa delaspekter av koherens, det vill säga hur det omsatta lokala läroplansarbetet hänger samman i skolans planerade, genomförda och utvärderade undervisning. Avslutningsvis diskuteras två olika läroplansversioner, en mål- och processorienterad samt en aktivitets- och resultatorienterad, av hur en standards-baserad läroplan, såsom den svenska, översätts och omsätts givet olika lokala förutsättningar.
Statistik
Publicerad
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2019 Daniel Sundberg
Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-IngaBearbetningar 4.0 Internationell-licens.