Lärarskap
En essä om vad det innebär att vara lärare
DOI:
https://doi.org/10.15626/pfs26.04.06Nøgleord:
Lärarskap, undervisning, pedagogisk relation, lärares arbeteResumé
Detta är en essä om hur vi bättre kan förstå vad det innebär att vara lärare. Den tar avstamp i en aktuell skoldebatt om vilka uppgifter som egentligen ingår i lärares arbete och vad det betyder att vara lärare. Diskussionen om vad det innebär att vara lärare utgår i regel från att undervisning är kärnan i lärares arbete, men undervisningsbegreppet i sig är sällan föremål för diskussion. I denna essä gör vi en filosofisk undersökning av undervisningsbegreppet utifrån ett antal kriterier som vi menar vara centrala för att förstå den pedagogiska relationens olika roller. Vi föreslår begreppet lärarskap som beteckning för lärares liv och arbete.
Metrik
Publiceret
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2021 Peter Lilja, Johan Dahlbeck
Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse – Ingen bearbejdelser (by-nd).