Efterlysning: Disciplinär pedagogik för vetenskaplig autonomi
DOI:
https://doi.org/10.15626/pfs26.0203.09Nyckelord:
pedagogik som vetenskaplig disciplin, pedagogisk debatt, skoldebatt, vetenskaplig autonomi, pedagogikens principiella problematik, forskarutbildning i pedagogikAbstract
Artikeln utgår från ett påtagligt debattunderskott inom pedagogikämnet vilket också fått återverkningar i form av svag närvaro och negativt renommé i offentligheten, särskilt i debatten om skola och lärarutbildning. Som bärande orsak till detta tillstånd hävdas att forskningen länge uppvisat svag utveckling som vetenskaplig disciplin. Bakgrund och konsekvenser diskuteras, och ett förslag till bestämning av ämnets principiella problematik förs fram. Som särskilt väsentligt hävdas att ämnets forskarutbildning behöver ges en tydligare disciplinär inriktning, och exempel ges på vad detta kan innebära konkret.
Statistik
Publicerad
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2019 Christer Fritzell
Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-IngaBearbetningar 4.0 Internationell-licens.