För och mot könskvoteringen till förskollärarutbildningen: Argument i tidskriften Förskolan 1970-1981

Downloads

Authors

  • Maria Hedlin Linnéuniversitetet, Institutionen för utbildningsvetenskap

Abstract

I den här studien undersöks de diskussioner som fördes i den fackliga tidskriften Förskolan för och mot det kvoteringsförfarande som användes för att ge fördelar till manliga sökanden till den svenska förskollärarutbildningen 1971-1980. Forskningsfrågorna är följande: Vilka argument anfördes i diskussionerna? På vilket sätt kan dessa argument sägas utmana eller reproducera den ojämlika relationen mellan kvinnor och män? Tidskriften i sin helhet har granskats och analyserats med avseende på argument oavsett om uttalandet kommer från förbundsledningen, en insändarskribent, någon som intervjuas i ett reportage. Argumenten för kvoteringsförfarandet är: För att uppnå högre värden, Kompensation för mäns frånvaro samt Män är bättre förskollärare än kvinnor. Argumenten mot förfarandet är: Könskvoteringen befäster förlegat tänkande och Män och kvinnor ska komma in på lika villkor. Endast ett
av samtliga argument utmanar den ojämlika relationen mellan kvinnor och män. Det är: Män och kvinnor ska komma in på lika villkor, vilket innebär att en kvinnlig kvalificerad sökande inte ska behöva stå tillbaka för en mindre kvalificerad man.

Metrics

Metrics Loading ...

Downloads

Published

2018-10-18

Issue

Section

Articles