Interaktionsförutsättningar och skolframgång i en mångkulturell lågstadieskola.
En fallstudie om hur skolledning och pedagoger arbetar med styrd skolintegration
DOI:
https://doi.org/10.15626/pfs29.0304.06Nøgleord:
Styrd skolintegration, mångkulturell inkorporering, skolkultur, skolframgång, fallstudieResumé
Pedagogisk och utbildningssociologisk forskning visar att den svenska grundskolan är starkt segregerad vilket har bidragit till försämrad likvärdighet i elevers måluppfyllelse. En följd av detta har blivit att kommuner försöker hantera skolsegregationens negativa effekter genom att aktivt styra skolornas elevsammansättning. Denna artikeln handlar om hur skolledare och pedagoger i en i mindre kommuns lågstadieskola, arbetar med en ny elevsammansättning, organisatoriskt, socialt och pedagogiskt och den betydelse deras arbete får för elevers relationer till varandra och deras skolframgång. Fallstudiens har ett kultursociologiskt perspektiv vars analyser baseras på etnografiska fältanteckningar, intervjuer med skolaktörer, kommundata över elevernas resultat på nationella prov mellan åren 2016–2021 samt ett sociogram som eleverna har fyllt i. Resultaten visar att majoriteten av eleverna som sedan starten av sin grundskoleutbildning har gått i en integrerad skolform umgås i hög grad med elever som har en annan etnisk bakgrund än de själva. Eleverna får också högre resultat på de nationella proven i svenska och svenska som andraspråk i jämförelse med innan och åren direkt efter reformen. De huvudsakliga förklaringarna till denna framgång grundar sig i skolaktörernas genuina tro på en skola för alla, samtidigt som de utvecklat interaktionsförutsättningar som lagt grunden till en inkluderande skolkultur.
Metrik
Publiceret
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2019 Anna Lund, Ali Osman, Stefan Lund
Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse – Ingen bearbejdelser (by-nd).