Det tidiga ramfaktorteoretiska tänkandet: En tillbakablick
Resumé
Teori, modell eller samspel mellan båda? Frågan ställs av förfat-taren till den bok som för 30 år sedan gav upphov till det »ramfaktorteoretiska tänkandet». Då omtolkades tidigare forskning om elevgruppering och kunskaps-resultat med hjälp av uppgifter om den mellanliggande undervisningsprocessens metodik och tidsfördelning på olika svåra moment. Detta ledde till en teori om en styrgruppsmekanism bakom progressionen vid katederundervisning jämfört med stark individualisering. Den teorin kan ses som ett specialfall av en generell modell om nödvändigheten av att vid effektstudier analysera de för varje ramfaktor och mål aktuella nyckelprocesserna. Förutom till Ulf P. Lundgrens viktiga avhandling ledde ursprungsstudien också till en egen efterprövning i modersmålsämnet samt till kritiska teoribidrag om läroplansreformer och utvärdering, pedagogikens makro/mikrodimension, komparationer av IEA-typ samt mastery-learning-doktrinen. Ram-processmodellen fick också tidigt designkonsekvenser för projekt om årskurs-lös högstadieundervisning samt genomströmning i högskolan i relation till deltagar-nas arbetssituation i olika universitetsmiljöer och vid distansstudier.