Tal i bråkform – en forskningsstudie i matematik
Abstract
Tal i bråkform kan upplevas som svårt, både av lärare som skall undervisa och av elever som ska lära. Det man vet genom tidigare forskning är att en god förståelse av tal i bråkform har betydelse för senare akademisk framgång i matematik, framför allt inom området algebra. Studien avsåg att undersöka effekterna av en två veckor lång intervention med fokus på en konceptuell förståelse av tal i bråkform. Interventionen genomfördes i helklass. I studien ingick 120 elever i årskurs 5, varav 64 elever ingick i experimentgrupp och 56 elever ingick i kontrollgrupp. Interventionen bestod av en lektionsserie om 7 lektioner där strukturerad undervisning (explicit instruktion), fokus på undervisning av bråk som ett tal och användning av tallinjen i undervisningen var centrala delar. Resultat och praktiska implikationer presenteras och diskuteras.
Statistik
Publicerad
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2024 Cecilia Björkhammer
Det här verket är licensierat under en Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell-licens.