Mathematics is MInE – Ett gemensamt utforskande av inkludering och likvärdighet i matematikklassrummet
Abstract
Under passet kommer vi att delge vår pågående forskning om hur inkludering och likvärdighet villkoras och kan stödjas genom undervisning i olika matematikklassrum (se exempelvis Roos & Bagger, 2024). Vi rapporterar från forskningsprojektet "Mathematics is MInE" där vi som forskare samarbetar med lärare i tidiga skolår i ett gemensamt utforskande av inkludering och likvärdighet (Bagger & Roos, in press). Projektet har skolutveckling centralt och teorier kring detta presenteras (Ainscow, 2020; Messiou & Ainscow, 2020).
Projektets resultat åskådliggörs i form av principer som kan användas för att kartlägga och förstå hur inkludering och likvärdighet blir till. Vi delger även vad vi tillsammans med de två skolorna i MInE - projektet för tillfället gör för att involvera eleverna i att undersöka och utveckla inkludering och likvärdighet i matematikklassrummet.
Två fiktiva fall med tillhörande diskussionsfrågor som använts i projektets fokusgruppsamtal kommer att delges (Bagger & Roos, in press). Dessa kan sedan användas som en övning för att utforska principerna kring inkludering och likvärdighet i matematikklassrummet i deltagarnas egen kontext.
Sammanfattningsvis fokuseras ett utforskande av hur likvärdighet och inkludering i matematikklassrummet kan villkoras och stödjas på individ, grupp och organisationsnivå.
Statistik
Publicerad
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2024 Anette Bagger, Helena Roos
Det här verket är licensierat under en Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell-licens.