Mathematics is MInE – Ett gemensamt utforskande av inkludering och likvärdighet i matematikklassrummet

##submission.downloads##

Författare

  • Anette Bagger Högskolan Dalarna
  • Helena Roos Malmö universitet

Abstract

Under passet kommer vi att delge vår pågående forskning om hur inkludering och likvärdighet villkoras och kan stödjas genom undervisning i olika matematikklassrum (se exempelvis Roos & Bagger, 2024). Vi rapporterar från forskningsprojektet "Mathematics is MInE" där vi som forskare samarbetar med lärare i tidiga skolår i ett gemensamt utforskande av inkludering och likvärdighet (Bagger & Roos, in press). Projektet har skolutveckling centralt och teorier kring detta presenteras (Ainscow, 2020; Messiou & Ainscow, 2020).

Projektets resultat åskådliggörs i form av principer som kan användas för att kartlägga och förstå hur inkludering och likvärdighet blir till. Vi delger även vad vi tillsammans med de två skolorna i MInE - projektet för tillfället gör för att involvera eleverna i att undersöka och utveckla inkludering och likvärdighet i matematikklassrummet.

Två fiktiva fall med tillhörande diskussionsfrågor som använts i projektets fokusgruppsamtal kommer att delges (Bagger & Roos, in press). Dessa kan sedan användas som en övning för att utforska principerna kring inkludering och likvärdighet i matematikklassrummet i deltagarnas egen kontext.

Sammanfattningsvis fokuseras ett utforskande av hur likvärdighet och inkludering i matematikklassrummet kan villkoras och stödjas på individ, grupp och organisationsnivå.

Statistik

Laddar statistik...

##submission.downloads##

Publicerad

2024-10-22

Nummer

Sektion

Inkludering, likvärdighet och hållbarhet