Den praktiknära forskningens bidrag till läraryrkets kunskapsbas
en analys av kunskapsprodukter från kollaborativ didaktisk forskning
DOI:
https://doi.org/10.15626/pfs29.0102.02Nyckelord:
Praktiknära forskning, ämnesdidaktik, undervisningsutveckling, profession, kunskapsbasAbstract
Denna studie fokuserar hur praktiknära forskning kan bidra till att utveckla lärarprofessionens kunskapsbas; genom att undersöka vilka slags kunskapsprodukter som genereras i didaktisk undervisningsutvecklande forskning där lärare och forskare arbetar tillsammans. Datamaterialet består av vetenskapligt publicerade artiklar från forskningsmiljön Stockholm Teaching & Learning Studies (STLS). Genom en innehållsanalys har fyra (i-iv) kategorier av kunskapsprodukter identifierats: (i) Beskrivningar av kunnanden, (ii) Undervisningsdesign, (iii) Didaktiska exempel och (iv) Metodologiska redskap. Beskrivningar av kunnanden synliggör vad som kännetecknar kunnanden inom olika ämnesområden. Undervisningsdesign preciserar relationer mellan undervisningens utformning och elevers lärande. Didaktiska exempel innefattar rika beskrivningar av undervisning och elevers lärande som grund för didaktisk reflektion. Metodologiska redskap fokuserar på att kombinera och pröva metoder för planering och analys av undervisning. Resultatet kan ses som en typologi över vilka olika slags kunskaper som praktiknära forskning kan bidra med.
Statistik
Publicerad
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2024 Per Anderhag, Maria Andrée, Sebastian Björnhammer, Camilla Gåfvels
Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-IngaBearbetningar 4.0 Internationell-licens.