Lärares handlingar för att främja social inkludering i fritidshemmets utomhusverksamhet
en observationsstudie
Nyckelord:
Fritidshem, social inkludering, lärares handlingar, specialpedagogik, behov av stöd,Abstract
Föreliggande studie vill bidra med kunskap om hur lärare i fritidshem främjar social inkludering i fritidshemmets verksamhet efter skoldagens slut och på sommarlovet. Genom observationer av elevers aktiviteter i fritidshemmets utom-husverksamhet, uppmärksammas lärares ord och handlingar. Resultaten analyseras utifrån teori om hur social inkludering kan främjas. Resultatet visar att när lärare deltar i elevernas fria aktiviteter är de medlekare och förebilder; de coachar och stödjer samtidigt som de har kontroll på elever som finns vid sidan om eller lämnar aktiviteten. När lärare inte deltar i elevers lekar agerar de inte lika stödjande då de snarare blir övervakare. Eleverna ges möjlighet till egen lek samtidigt kan det riskera att elever exkluderas från kamratgemenskapen. I planerade leksekvenser tar lärare också en coachande och stödjande roll men här framträder dessutom en roll att locka och motivera elever till gemensam lek och gemensamt ansvar för leken. Lärares medvetenhet om rollen som förebild och betydelsen av att vara aktiv i lekgemenskapen kan vara av särskilt stor betydelse för elever i behov av stöd. Social inkludering kan främjas när lärare tar vara på alla elevers olikheter och den mångfald som finns i gruppen samt när de planerar för och deltar i olika aktiviteter som utgår från elevernas gemensamma intressen.
Statistik
Publicerad
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2019 Birgitta Lundbäck
Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-IngaBearbetningar 4.0 Internationell-licens.