Organiserade partnerskap i lärarutbildning lägger grunden för praktiknära forskning
DOI:
https://doi.org/10.15626/pfs25.04.07Nyckelord:
Praktiknära forskning, partnerskapAbstract
Tidigare artiklar i debatten om praktiknära forskning har uppmärksammat den nationella försöksverksamheten med samverkan kring praktiknära forskning, ULF. Vi menar att bilden av ULF i tidigare artiklar är för snäv. Det primära syftet är inte praktiknära forskning i sig, utan att utveckla och pröva former för samverkan kring praktiknära forskning mellan lärosäte och skolhuvudmän, inom ramen för samarbetsavtal, så kallade ULF-avtal. I artikeln diskuteras ULF-avtalens centrala funktion med utgångspunkt i forskningen om partnerskap i lärarutbildning. Vi ger exempel från ULF-arbetet vid Göteborgs universitet, ett av fyra universitet som ansvarar för ULF på regeringens uppdrag. Vi argumenterar för att det saknas grund för farhågan att den praktiknära forskningen ensidigt skulle fokusera på metoder som fungerar eller att det skulle vara ett problem att andra än lärarna är med och definierar vad som är praktiknära, vilket har framkommit i tidigare artiklar.
Statistik
Publicerad
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2020 Maria Jarl, Magdalena Taube
Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-IngaBearbetningar 4.0 Internationell-licens.