Skolkuratorers professionella praktik, utbildnings- och yrkesbakgrund – en nationell kartläggning
Abstract
Syftet är att utifrån en nationellt distribuerad enkät till yrkesverksamma skolkuratorer i Sverige studera skolkuratorers professionella praktik, utbildnings- och yrkesbakgrund samt positionera skolsocialt arbete i Sverige i ett internationellt perspektiv av sociala insatser inom skolans område. Socialt arbete i skolan har en lång tradition både nationellt och internationellt. I Sverige är det sedan 2010 lag på att samtliga skolor i Sverige ska ha tillgång till främjande, förbyggande och åtgärdande psykosociala insatser i syfte att ge elever goda förutsättningar att uppnå de av skolan uppsatta kunskapsmålen. Lagen och de styrdokument som ska vara vägledande för skolkuratorernas kompetens och professionella praktik är emellertid otydliga. I denna artikel reser vi frågan om denna avsaknad av tydliga riktlinjer har kommit att innebära variationer i skolkuratorernas professionella praktik, utbildnings- och yrkesbakgrund.
Statistik
Publicerad
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2022 Marek Perlinski, Per Jansson, Lars Evertsson
Det här verket är licensierat under en Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell-licens.